15 Dobrych Nawyków, Które Chcę Wprowadzić I Ty Też Możesz!

15 Dobrych Nawyków, Które Chcę Wprowadzić I Ty Też Możesz!

Już od prawie trzech lat wdrażanie dobrych nawyków stało się moim nawykiem. Na przestrzeni tych lat zmieniłem dużo złych na dobre. Systematycznie robię wyzwania sam dla siebie. Wprowadzam nawyki, krótko terminowe jak niejedzenie cukru przez miesiąc lub niepicia kawy przez miesiąc (uwielbiam kawę). Po te długoterminowe – codzienna praca nad swoją firmą, medytacja, rozciąganie.

Przygotowałem dla ciebie listę 15 dobrych nawyków, które w przyszłości będę wprowadzał u siebie. Każdy z tych możesz wpleść do swojej codziennej rutyny i sprawdzić sam, czy coś w twoim życiu zmieni się na lepsze. Ja staram się wprowadzać 2-3 nowe nawyki miesięcznie.

Na początek zacznij od jednego. Możesz wybrać go z tej listy.

1. Wizualizacja drogi do celów

Najprościej mówiąc oglądanie drogi do swoich celów. Przygotuj sobie zdjęcia, rysunki, filmy (znajdziesz je w internecie) z obrazem twoich celów i idealnego życia. Może być to zdjęcie wymarzonego samochodu, domu, widoku. Przygotuj zdjęcia, które pokazują jak możesz osiągnąć te cele. Codziennie przez parę minut patrz na te wizualizacje.

Twój mózg zacznie przyswajać obraz i podświadomie pomagać ci osiąganie zamierzonych celów.

Zadziała gdy masz ustalone cele.

2. Afirmacja

Podobne do wizualizacji tylko, że nie używasz tutaj zdjęć. Przygotuj sobie tekst, który pokazuje twoje idealne życie w przyszłości. Używaj jednak zdań w czasie teraźniejszym.

Np. Jeśli chcesz mieć firmę, zatrudniać ludzi i być zdrowym napisz:

Jestem coraz lepszym szefem. Każdego dnia staję się coraz zdrowszy i czuję się lepiej. Coraz bardziej dbam o swoje zdrowie.

Wiara w bycie zdrowym pomimo choroby nie skutkuje. Skutkuje za to wiara w proces zdrowienia.

Piotr Majkusiak przedstawił mi prawidłowe podejście do tematu.

Tak jak w przypadku wizualizacji twój mózg będzie programował się na twoje cele.

Zadziała gdy masz ustalone cele. Cele zaś dzielisz na poziomy, a poziomy to nic innego jak nawyki. Tutaj znajdziesz informacje jak budować dobre nawyki.

3. Siłownia

Na siłownię chodziłem już nie raz. Jednak zawsze po paru miesiącach już zmieniałem zdanie. Teraz chcę zabrać się o tego dobrze.

W miejscu siłowni wstaw jakikolwiek sport. Jest to nawyk, który pomoże zadbać ci o stan twojego zdrowia, kondycji i mózgu.

Zacznij od małych kroków. Raz w tygodniu, bądź raz na dwa tygodnie. Na początek będzie wystarczającą częstotliwością.

Sport jest niezbędny do utrzymania dobrego stanu zdrowia.

4. Codzienne czytanie

Ten nawyk już mam prawie wprowadzony. Jednak to tylko prawie.

Nie masz problemu, którego nikt inny w historii świata by kiedyś nie miał. Na wszystko jest rozwiązanie i w większości przypadków zostało ono spisane. Żyjemy w czasach, gdzie dostęp do wiedzy jest najłatwiejszy w historii.

Codzienne czytanie nawet 10 stron spowoduje przeczytanie ok. 9 książek rocznie. – Brzmi ciekawie, zwłaszcza że przeczytanie 10 stron zajmie ci parę minut.

Czytając 0 stron – rocznie czytasz 0 książek. Czytając 10 stron dziennie (około. 8-10 minut.) przeczytasz w rok 9 książek.

Wybierz książki, które pozwolą ci się nauczyć czegoś, co wykorzystasz w życiu, pracy, firmie.

5. Spisywanie 10 pomysłów

James Altucher codziennie zapisuje 10 pomysłów na wybrany temat. To właśnie nim inspiruję się, myśląc o tym nawyku.

Po roku masz dzięki temu 3650 pomysłów.

Taka praktyka pozwala wyćwiczyć w sobie umiejętność „strzelania pomysłami” na zawołanie. Sprawdź sam. Pierwsze 5 idzie łatwo 6 i 7 to chwila zastanowienia 8-10 to już trudność.

Możesz zacząć od listy pomysłów na to, jakie nawyki wprowadzić u siebie.

Mózg to mięsień. Kreatywność można ćwiczyć.

6. Codzienne warzywa

To takie wyzwanie, które chcę wprowadzić już od dawna. Czytałem kiedyś badania na temat zdrowotnych właściwości warzyw na nasz organizm.

Nie jestem fanem sportowych diet, liczenia kalorii ważenia posiłków. Dlatego postanowiłem raz na jakiś czas ograniczać cukier przez około miesiąc i właśnie dorzucić do codziennych posiłków warzywo.

Nie musi być dużo, ważne, by codziennie dostarczać organizmowi jakiś kawałek warzywa.

7. Kontrolowanie budżetu

Mam nawyk oszczędności. Po prostu nie wydaję pieniędzy na rzeczy, których nie potrzebuję. Już dawno uświadomiłem sobie, że nie muszę kupować niczego na pokaz, a koszt moich ubrań wcale nie musi odzwierciedlać tego ile zarabiam.

Takie podejście bardzo poprawiło kondycję mojego budżetu.

Chcę jednak sprawdzać, na co dokładnie wydaję pieniądze. Czy są to owoce, warzywa a może większa część wydatków to zachcianki typu cukier?

Kontrolowanie budżetu bardzo poprawia jego stan.

Najlepsza inwestycja to inwestycja w siebie.

8. Kontrolowanie stanu zdrowia

Jak już wprowadzisz sport w swoją codzienność – spróbuj kontrolować to jak poprawia się stan twojego zdrowia. Ja raz na pół roku robię badania krwi. Chcę zwiększyć częstotliwość do 4-5 razy w roku.

Coraz więcej eksperymentuję z dobrej jakości snem oraz suplementami. Takie badania pozwolą sprawdzić, czy dana czynność zmienia coś w naszym organizmie.

Na dobry początek morfologia, oraz badanie moczu wystarczy. W kolejnych krokach USG jamy brzusznej oraz RTG płuc.

9. Cotygodniowy artykuł na blogu

Tak było i się podobało. Ale chciałem zmiany i perfekcji. Nie ma jednak lepszej drogi niż Done is better than perfect.

Lepiej jest zrobić niż, żeby było idealnie a nie było zrobione.

Tak więc od tego wtorku- co wtorek nowy artykuł na blogu.

10. Mastermind raz w tygodniu

To ciekawy nawyk, który wymyśliłem podczas rozmowy z Pawłem @ciekawyżycia. Takie spotkanie i rozmowa z kimś o podobnych zainteresowaniach i poglądach. Wymiana doświadczenia i nauka od siebie.

Jak to mówią: jesteś wypadkową 5 osób, z którymi spędzasz najwięcej czasu. Jeśli w twoim otoczeniu nie ma osób podobnych do ciebie – poszukaj takich w internecie np. na grupie Nawyk zmiany na facebook.

Myślę, że takie spotkania bardzo dużo mnie nauczą – spóbuj! Jestem chętny na każdą rozmowę.

11. Codzienna sprzedaż

Posiadam jeden produkt – kawę. Chcę wprowadzić sobie nawyk – wyzwanie. Codziennie zamierzam sprzedaż jedną paczkę kawy. To takie minimum. Cały czas uczę się tej najważniejszej umiejętności w biznesie – czyli sprzedaży. Znalezienie swojego małego produktu było dobrą decyzją. Dużo wniosków i umiejętności zdobytych w czasie sprzedawania.

Twój pierwszy produkt to nie musi być ogromną inwestycją. Ja sprzedałem kawę, a potem dopiero zacząłem ją produkować i dowozić do klientów.

12. Praktykowanie stoicyzmu

Ta filozofia pozwoliła mi przestać przejmować się opinią innych ludzi. Nie patrzeć na to co myślą o mnie inni. Zmieniłem swoje nastawienie. Zacząłem nie denerwować się sytuacjami, na które nie mam wpływu. Opanowałem swoje emocje.

Teraz myślę, że czas stoicyzm uznać za swój nawyk i codziennie praktykować lekcje stoickie.

Na początek polecam książkę – Stoicyzm na każdy dzień roku.

13. Codzienna nauka

Ten nawyk już dawno powinien być w moim życiu. Prawie codziennie uczę się czegoś nowego. No właśnie to zawsze tylko prawie.

Zamierzam codzienną naukę traktować jako część dnia – jako nawyk.

Ucz się tego co aktualnie jest ci potrzebne!

14. Wcześniejsze wstawanie

Zauważyłem, że lepiej i wydajniej pracuje mi się rano. Robiłem tak przez jakiś czas. Potem przychodził okres spania do późna i znowu wracał okres wstawania i pracy.

Jesteśmy tylko ludźmi – ja lubię spać. Ale wiem, że by osiągnąć moje cele muszę wstawać wcześniej. Czy ty też musisz?

Jeśli wstajesz dość poźno – na początek co tydzień cofaj godzinę na budziku o parę minut. Nie zmieniaj z dnia na dzień godziny pobudki z 10;00 na 6;00 – zbyt szybko się zniechęcisz.

Uwaga! Jeśli jesteś nocnym markiem, nie próbuj na siłę zmieniać swoich przyzwyczajeń – TEDx – Okradzeni

15. Kilka zwycięstw dziennie

Pomysł zaczerpnąłem od Rafała Mazura z zenjaskiniowca.pl

Codziennie rano znając swoje plany i cele wypisz 5 zadań, które musisz dzisiaj wykonać. – To będą twoje zwycięstwa.

Zadania te mają być dla ciebie absolutnie najważniejsze do wykonania danego dnia! – Mają na celu i przybliżyć cię do celów i wyrobić nawyk wygrywania.

Tutaj link do artykułu o 5 zwycięstwach u Rafała.

To była właśnie lista nawyków, które w najbliższym czasie wprowadzę u siebie. Możesz zainspirować się tą listą bądź przygotować swoją.

Pamiętaj tylko, że sama lista i czytanie nic nie zmieni. Musisz faktycznie wdrożyć te nawyki – podjąć działanie.

Napisz jaki nawyk najbardziej chciałbyś lub chciałabyś wprowadzić do swojego życia.