5 Ważnych Zasad Budowania Nawyków U Młodej Osoby

5 Ważnych Zasad Budowania Nawyków U Młodej Osoby

Pewnego wolnego dnia, około godziny 18:00, gdy pracowałem za granicą naszego kraju, pomyślałem o swoich współpracownikach.

Hmm… Co porabiają? Co robią w wolnym czasie…

Imprezy, alkohol, spanie całymi dniami, i co najgorsze narzekanie na wszystko i wszystkich wokoło. Złe nawyki. Potem spojrzałem na siebie. Leżałem i oglądałem seriale. Tak, przez cały dzień, od samego poranka.

Wtedy, właśnie…

Powiedziałem sobie: NIE! Nie chcę, by moje życie było takie ubogie. By polegało tylko na oglądaniu telewizji i nic nierobieniu. By było bez ambicji. Podjąłem decyzję, że zmienię coś w swoim podejściu.

Zacząłem od zmiany nawyków.

5 Ważnych Zasad Budowania Nawyków U Młodej Osoby

1. Zacznij powoli.

Rzucanie się na głęboką wodę nic tu nie da. Nie od razu Rzym zbudowano. Budowanie nawyków to nie sprint. Mają to do siebie, że lubią czas i systematyczność. Czas jaki, nasz organizm potrzebuje na zbudowanie nowego nawyku oraz przyzwyczajenie się do nowej sytuacji wynosi średnio 66 dni.

Co więc masz zrobić, by się udało? Jeśli np. chcesz zacząć biegać. Nie zaczynaj od codziennego biegu po 1 godzinie. Po dwóch dniach stracisz cały zapał. Lepiej będzie, jak postanowisz sobie, że będziesz biegać raz w tygodniu 10 minut. Następnie po paru takich biegach zwiększ częstotliwość do 2-3 razy w tygodniu – jednak nie zwiększaj czasu. Gdy opanujesz już ten poziom, podwyższ czas biegu. I tak dalej. W końcu dojdziesz do założonego przez siebie poziomu.


2. Skup się na działaniu.

Żaden nawyk nie wejdzie ci w krew, jeśli będziesz tylko planować. Tylko systematyczne działanie, przybliży cię do celu. Możesz mieć fantastyczne pomysły i ogromne chęci, jednak jeśli nie wykonasz ruchu – będziesz stał w miejscu. Nic się nie zmieni.


3. Bądź ze sobą szczery.

Pamiętaj, że zmieniasz i wprowadzasz nawyki dla siebie (głównie). Jeśli już zdecydowałeś się, że chcesz coś zmienić w swoim życiu – uświadom sobie, że zmiana ta jest tylko na lepsze.

Pomyśl, w chwili zwątpienia, co najgorszego może się stać oraz co najlepszego może się wydarzyć, gdy wdrożysz nawyk.

Nikt nie będzie cię karać, gdy sobie odpuścisz. Jednak, czy tego chcesz? Chcesz odpuszczać? Bądź szczery. Nie oszukuj sam siebie. Osobą, którą krzywdzisz najbardziej, jesteś TY sam. Dlatego prowadząc dziennik, nie dopisuj sobie dodatkowych dni z nawykiem, jeśli takich nie było. Weryfikuj siebie. Porównuj się tylko ze sobą z wczoraj.


4. Więcej nie zawsze znaczy lepiej.

Powiem inaczej. Więcej nigdy nie znaczy lepiej. Tyczy się to także nawyków. Nie próbuj wszystkiego na raz. Ustalenie 20 nowych nawyków do wdrożenia przyniesie odwrotny skutek. Nie dość, że szybko się zniechęcisz, to zapomnisz i większości z nich i odpuścisz. A nie o to ci chodzi. Chcesz coś zmienić. Zacznij więc, od jednego nowego nawyku. Tak! Jeden nawyk. Spróbuj wdrożyć jedną nową rzecz do swojej rutyny. Zobaczysz, że będziesz mógł się skupić na tym w 100%. Jeśli ci się uda i będziesz już pewny, że dana czynność jest u ciebie automatyczna – działaj dalej.


5. Kontroluj postępy.

Trudno jest pamiętać o postępach przy wdrażaniu nowych nawyków. Masz na to kilka sposobów. Możesz zapisywać sobie na kartce, każdy dzień z nową czynnością.

Jeśli posiadasz smartfona, możesz budować nawyk za pomocą aplikacji np. HabitBull (więcej o takich rozwiązaniach w kolejnych wpisach).

Takie narzędzia, ułatwią ci kontrolę postępów oraz pamiętanie o tym, że wprowadzasz w życie coś nowego. Na początku przy pierwszym nawyku, jest łatwo o kontrolę. Jednak, z czasem, gdy wprowadzasz coraz to nowsze, miejsce, gdzie możesz wszystko doglądać, będzie nieocenione.


Podsumowanie.

Jeśli udało cię się dotrwać do końca, to bardzo się cieszę. Być może zastosujesz, którąś z zasad tworzenia nawyków.

Zapamiętaj!

  1. Zacznij powoli. Nie narzucaj na siebie presji. Masz zmienić się na lepsze, a nie być zły, że coś nie wychodzi.
  2. Działaj, a nie planuj. Żaden nawyk, nawet ten najprostszy do wdrożenia, nie uda się, jeśli nie podejmiesz akcji.
  3. Bądź szczery ze sobą. Nie okłamuj siebie i nie oszukuj przy kontrolowaniu nawyków.
  4. Więcej nigdy nie znaczy lepiej. Przynajmniej przy budowie nawyków. Zacznij od jednej czynności, którą wprowadzisz do swojej rutyny.
  5. Kontroluj swoje postępy. Zapisuj dnie, w których udało ci się wdrażać nowe nawyki.