Szybsze utrwalanie nawyku, dzięki metodzie gratyfikacji.

Szybsze utrwalanie nawyku, dzięki metodzie gratyfikacji.

Utrwalanie nawyku jest trudne, gdyż każdy nawyk potrzebuje czasu. Badania pokazują różne wyniki. Od 21 do 66 dni to średni czas potrzebny na to by czynność stała się naszym nawykiem.

Samo powtarzanie każdego dnia tej samej czynności nie zawsze pozwoli na utrwalenie nawyku. Niekiedy potrzeba – zwłaszcza przy trudnych nawykach dodatkowych metod.

W takiej sytuacji przychodzi nam na pomoc nagroda za nawyk.

Sam często używam tej metody. Przydzielam sobie nagrody za osiągnięcie celów. Przy trudnych nawykach sprawdza się równie skutecznie.

Jednak jak każda metoda potrzebuje pewnych założeń oraz naszego zaangażowania.

Budowanie nawyków ma to do siebie, że mimo wykorzystania najlepszych taktyk nic większego nie uda nam się wypracować, jeżeli sami nie zadeklarujemy sobie chęci zmiany.

Po co oszukiwać samego siebie? – Nie ma to sensu. Nie okłamiesz samego siebie…

(Próbowałem nie działa :/)

Na czym polega gratyfikacja nawyku?

Czasami, gdy nawyk jest trudny, a zmiana potrzebna musimy sobie dodatkowo pomóc. Ustal sobie etapy wprowadzania twojego nawyku. Zakładając średni czas potrzebny na utrwalenie nawyku, czyli 66 dni, podziel okres ten na etapy.

Zacznij od 10 dni następnie 30 dni, 66 dni.

Za każdy udany etap. Czyli taki w którym codziennie przez daną ilość dni wykonywałeś zaplanowany nawyk – nagrodź się.

Jakie nagrody wybierać i jak je stosować?

Nagrodę ustal w zależności od ważności twojego nowego nawyku dla ciebie. Im ważniejszy i trudniejszy nawyk tym nagroda może być lepsza i droższa lub bardziej znacząca dla ciebie.

Nagrodą może być rzecz, usługa, czynność, z którą masz styczność dosyć często i jest dla ciebie ważna, przyjemna, wprawiająca cię w lepszy nastrój.

Zastanów się, co jest dla ciebie taką nagrodą. Aktualnie wprowadzam nawyk codziennego nagrywania relacji na instagramie. Nie jest to trudny i mega ważny nawyk. Jednak wiem, że mogę mieć z tym problem. W moim przypadku nagrodą będzie pizza. Uwielbiam ją jeść. Smak tego dania sprawia mi przyjemność.

Teraz pojawia się wspominana na początku trudność. Jest nią twoja wola i chęć wprowadzenia zmiany.

Musisz zrezygnować z wybranej przez ciebie nagrody na czas zaliczania kolejnych etapów twojego nowego nawyku. Co to oznacza?

Przez pierwsze 10 dni nie jem pizzy (o nieee! To będzie trudne). Gdy uda ci się osiągnąć pierwszy etap nawyku – nagradzasz się. – Myśl o tym, że dopiero za 10 dni będę mógł zjeść pizze daje kopa.

Po 10 dniach zjadam pizze. Wprowadzam nawyk przez kolejne 20 dni, więc w dniu 30 znowu zjadam pizzę.

Uwaga (gdy jakiegoś dnia pominiesz nawyk np. w dniu 9 – zaczynasz od nowa) – Nagrodę przyznaj sobie za nieprzerwane wprowadzanie nawyku.

Dlaczego nie warto oszukiwać?

Zmiana jest trudna, ponieważ zależy od twojej woli. Pamiętaj to jak do tego podejdziesz zależy tylko od ciebie. Nie oszukuj sam siebie. Uświadom sobie, że to, co robisz- robisz, by przybliżyć się do swoich celów i marzeń. Bądź ze sobą szczery.

Nawyki to istotna część naszego życia. – 40% czynności w ciągu dnia wykonujemy nawykowo. Gdy większość tych czynności jest zła i nieprowadząca do celu – jaki jest tego sens?

Jeśli wiesz, jakie masz cele w swoim życiu. Potrafisz je zdefiniować. Jesteś świadomy tego co chcesz osiągnąć – wiesz też jakie nawyki oddalają cię od miejsca, w którym chciałbyś się znaleźć. Wprowadzenie do swojej codziennej rutyny nawyków, które każdego dnia będą przybliżać cię do celu – to cenna zmiana.

Pomyśl, że duży cel podzielony na poziomy i etapy staje się drobnostką. Rozbicie rocznego celu na miesiące, tygodnie dni. Okazuje się, że dzięki dobrze dobranym nawykom wykonywanym każdego dnia – cel jest w zasięgu ręki.

Podsumowując.

1. Trudne i ważne cele potrzebują oprócz czasu dodatkowego bodźca.

2. Takim bodźcem może być nagroda za wykonanie nawyku.

3. Nagradzaj się za osiąganie kolejnych etapów wdrożenia zmiany.

4. Nagroda musi być dostosowana jakością do ważności nawyku.

5. Nie oszukuj sam siebie.

Jaki nawyk chcesz nagradzać? Podziel się w komentarzu.